martes, 31 de marzo de 2020

ENCONTROS VIRTUAIS NA UNIVERSIDADE DE SANTIAGO DE COMPOSTELA


Estamos encerrados nas nosas casa, pero por sorte as tecnoloxías axúdannos a estar hiperconectados. E para non perder comba, a USC danos a posibilidade de achegarnos dende os dispositivos electrónicos, ás portas das facultades.

O pasado 6 de Febreiro o alumnado de 1º de Bacharelato visitou ás facultades da Universidade de Santiago. Foron unhas xornadas de portas abertas, nas que en cada centro universitario se  facilitou información dos diferentes estudos. No caso do alumnado de 2º de Bacharelato, xa tivo a oportunidade de asistir no curso anterior.

Pois ben, se te quedaches con ganas de saber máis cousas, ou aínda non fuches porque estás en 4º de ESO, ésta é unha boa ocasión para ir debuxando o teu futuro.

Este ano a USC, aproveitando a situación de confinamento na que nos atopamos, ten organizado uns Encontros Virtuais orientados á estudantes de secundaria, e bacharelato e tamén ás suas familias

Levaranse a cabo os días 6, 7 e 8 de abril ( luns, martes e mércores de Semana Santa ).

Haberá a oportunidade de:
  • Acceder á presentacións das titulacións
  • Realizar obradoiros
  • Desafiar retos que se poden propoñer
  • Opinións dos alumnos sobre os diferentes graos
  • Pílulas relacionadas coa titulación
  • Concursos
  • Posibilidade de interactuar por videoconferencia cos responsables da titulación para aclarar dúbidas. Na ligazón de cada titulación indicaranse os horarios de cada unha das videoconferencias.
Para acceder a estes encontros hai que clicar no seguinte enderezo. Estará dispoñible dende o sábado 4 de   abril. 







martes, 24 de marzo de 2020

POÑER NOME Ó QUE ME PASA




Nestes días tan difíciles que nos toca vivir é normal experimentar sentimentos e emocións que nos producen desacougo, malestar, medo, ansiedade. Pois ben, empezando por esta última que estou segura que a escoitaches algunha vez,  o primeiro que debemos de saber é como a definen os psicólogos, que son os profesionais que tratan de mantela á raia:

A ansiedade é unha resposta do noso organismo que se activa cando detectamos un perigo. Póñoche un exemplo para que o entendas mellor:

Imaxina a un home da prehistoria, vestido con peles e camiñando encorvado. De súpeto ve un león. Sen nin siquiera darlle tempo a pensalo, todo o seu corpo se tensa, os latidos do corazón aceléranse, a respiración tamén é moi apurada, empeza a sudar. Todos estos síntomas responden ó que é a ansiedade, pero sen embargo axúdanlle a tomar unha decisión de loitar ou huir para escapar do perigo. A esto chámase supervivencia. Dito así, diríase que neste caso esta reacción de medo ou ansiedade foi necesaria e útil.

Conclusión: Gracias á ansiedade, estamos aquí ti e máis eu porque se este home, que forma parte dos nosos antepasados, se quedase paralizado non estaríamos vivindo neste planeta.

Sen embargo, non sempre é útil. Todo na súa xusta medida. Pode deixar de ser unha alidada e converterse nunha mala compañeira de viaxe, cando se activa ante perigos que non son reais, ou nos que a probabilidade é moi baixa. Dígocho con outro exemplo:

Dous amigos Miguel e Pablo están desexando saber a nota de Matemáticas. Adicáronlle moito tempo porque no examen anterior teñen unha nota baixa e necesitan sacar polo menos un 7 para conseguir aprobar a avaliación. Esta materia non é das súas favoritas e incluso foron xuntos á clases particulares porque non lentenden as explicacións na clase. Cando o profesor lles dá as notas, ningún dos dous consigue aprobar. Ao rematar a clase é a hora do lecer. Miguel en vez de quedar cos seus amigos ,coma tódolos días, vaise  só, por detrás do Instituto, nun sitio apartado, non quere que os demáis o vexan chorando. Polo contrario, Pablo, queda cos seus amigos de sempre, fala con eles, danlle consellos e pouco a pouco consigue olvidarse, sentíndose moito mellor.

Conclusión: A diferencia está nos pensamentos que tiveron Miguel e Juan. No caso de Miguel puido pensar " nunca aprobarei as Mates" "non sirvo para estudar"... No caso de Pablo seguramente pensou " é só un examen" " haberá máis oportunidades"...

Vedes que a situación é a mesma para os dous amigos.  Sen embargo a emoción sentida foi diferente. No caso de Miguel sentiuse triste, abatido, angustiado.

Esto se o aplicamos á situación que estamos vivir nesta cuarentena é semellante. Todas os que vivimos neste mundo mundial estamos pasando polo mesmo, pero reacionamos de maneira diferente.

O truco está en pisar o pé do  freno e non apretar o pé do acelerador para evitar accidentes e fracturas que nos poden provocar moitas doenzas mentais. En todos os casos, estes pensamentos do tipo que tiña Miguel, son irracionais. 
  • Non teñen lóxica, nin sentido.
  • Son automáticos. Véñense á cabeza sen darnos conta. É complicado poñer control sobre eles
  • Non son útiles
  • Producen emocións moi fortes.
  • Normalmente expresamalos con absoluta seguridade. Probabilidade dun 100% " "Son un zoquete"
  • Non están baseados en evidencias, cousas demostrables. Os científicos formulan hipóteses, reúnen datos e probas, e no caso de que se confirmen mantéñense e se non descártanse.
Como podemos mantelos a raia?
  • Colle un lápiz e papel e anota todos estos pensamentos irracionais, intrusivos, tóxicos, venenosos. Axúdate das etiquetas que lles puxen para identificalos
  • Unha vez que os teñas anotados pensa en pensamentos alternativos que se adapten mellor  á realidade.
Algúns exemplos de pensamentos ilóxicos en relación ó coronavirus

  • Seguro que me infecto co Covid-19 ( eu e os meus familiares ): Fíxate outra vez nas etiquetas:
    • Prodúcenme emocións moi intensas de ansiedade e preocupación e non teño control sobre esto
    • Non é un pensamento útil. Poden bloquearme e levarme a realizar condutas que son contrapoducentes dende ver moitas noticias relacionadas con esto, facer caso de todos os bulos que circulan polas redes sociais, mirar síntomas en internet, querer comprar medicamentos en exceso. Esto non me axuda a coidarme, nen tampouo ós que están comigo.
    • Somos moi radicais na linguaxe que utilizamos. Facemos aseveracións xerais e de absoluta seguridade. " Existe un 100% de probabilidade de que me infecte porque os meus pais traballan no CHUAC". Ademáis tamén pensaremos que si nos contaxiamos nós ou os nosos pais, a sintomatoloxía será moi perigosa porque xa morreu unha enfermeira no País Vasco.
  • Qué pensamentos alternativos poderíamos adoptar?
    • Si non presento síntomas é  moi pouco probable que eu ou alguén da miña familia teña o virus.
    • Non me fixeron as probas polo tanto non podo sabelo.
    • Non teño síntomas e non coñezo ningún contaxiado no meu círculo máis cercano.
    • Se tomo as medidas de precuación, non nos vamos a infectar
    • Un só síntoma, como por exemplo a febre non quere dicir que me vaia a infectar
    • Se en última instancia dou positivo no test non quere dicir que sexa mortal.
  • Outras medidas para  autocontrolarte
    • Nada máis levantarte pensa en algo positivo: foi emocionante ver aplaudir á xente nos balcóns. Hoxe teño que acordarme de saír á ventana ás 8 da tarde. Vou facer un arco da vella para poñer nos cristais. #EstamosTodosNesto .Vou facer unha videochamada cos meus amig@s.
    • Se de cando en vez chegan á túa cabeza pensamentos que che producen malestar, párate uns segundos e fai algo para deter ese pensamento. Por exemplo, dar un pequeno golpe na cabeza, apretar os puños... apretar os ollos...
    • Podes tamén poñer posits de cores na túa habitación, mesa de estudo, nevera... con bromas, a infografía que está neste blog con cousas para manter a raia o coronavirus.
    • Outro exercicio que podes proba a facer é debuxar a curva da ansiedade, actividade proposta pola orientadora Rebeca no seu blog.  Fixate na ilustración:



Tamén quero que saibas, que todo esto que podes sentir, pásanos a todos os seres humanos. Ti non eres un bicho raro. 

Ata a túa familia pode experimentar estes medos. Só que ahora xa xogas con vantaxe, xa estás preparado para entendelos e ten en conta que incluso ás veces estes medos poden desencadear irritabilidade  rabia, e desesperación nestes días de tanta inseguridade e incertidumbre. Perdemos o control e a cabeza, que é ese comandante xeral, está fora de xogo. Estar na casa tantas horas xuntos, pode xerar roces  cos irmán, cos teus pais ou outros familiares. 

Por todo esto, se observas na casa algunha destas emocións, ten paciencia sobre todo cando haxa situacións de tensión. Mantente á marxe e busca o momento en que a situación se calme para xestionalo emocionalmente.

As persoas podemos compararnos coas árbores. Precisamos unhas raíces moi fortes para sobrevivir aos golpes do vento, das tormentas....( o coronavirus é unha delas ). Para fortalecer estas raíces temos que axudarnos uns os outros. Recorda #EstamosTodosNesto

Póñoche outra metáfora:

Xa sabes como son os cactus, están cheos de pinchos... e cando te achegas a eles ainda pinchan máis. Pois esto é o que nos pasa a moitos de nós e non nos damos conta de que pinchamos e pinchamos...

Non quero acabar, sen dicirche o importante que son as rutinas para manternos sans e fortes psíquicamente. Apórtannos sentido e seguridade ás nosas vidas e ainda máis se cabe nestes días. Insisto volve a darlle un vistazo á infografía que preparei para ti, por se aínda non a tes en ningún post. 

Fonte de consulta utilizada.

Este material  está elaborado por un grupo de psicólogas e poñen a disposición as súas contas de instagram para resolver calquer dúbida.




lunes, 23 de marzo de 2020

Á RAIA CO CORONA VIRUS

Ante esta situación inédita, inesperada e de incertidumbre, trata de poñer en práctica esto que ves... porque a vida sigue.... Todos estamos un pouco DESCOLOCADOSSSS e confundidos pero todos estamos nesto.



domingo, 22 de marzo de 2020

O DEPARTAMENTO DE ORIENTACIÓN SEGUE ESTANDO CON VÓS DENDE A CASA

Lamentablemente, hoxe levantámonos coa xa esperada noticia, de que temos que seguir en confinamento polo menos outros 15 días máis, á espera de que a Consellería de Educación nos manden instrucións, como así o fixo para estes primeiros 14 días. Poden vostedes consultalas aquí.

Quixera recordarlles que nunha publicación anterior se indicaban algunhas recomendacións para afrontar esta cuarentena nas nosas casas. Esta entrada irá actualizándose con máis materiais. Algúnhas merecen unha consideración especial, como é o caso das proporcionadas polo Colexio Oficial de Psicoloxía de Galicia. Son consellos de tipo emocional e anímico para saber como abordar situacións de convivencia, nos nosos fogares e que en definitiva, teñen que ver coa nosa saúde psíquica. 

No relativo a cuestións académicas, tamén saberán polos medios de comunicación  que as probas ABAU ou selectividade queda aplazada. Máis é probable que moitos de vostedes non tiveran acceso á información oficial da CIUG ( Comisión Interuniversitaria  Galega que organiza estas probas ). Neste outro documento publicado recientemente polo Ministerio, establece que se adoptarán as medidas para que ningún estudante perda o curso pola suspensión das clases presenciais. En relación ás ABAU aclara esto:




Outra cuestión non menos importante, é a relativa ós prazos administrativos. Como moitos de vós sabedes , o proceso de admisión para solicitar praza, noutros  centros educativos,   remataba  o día 20 deste mes. As instrucións que se citan anteriormente, recollen que este prazo finalizará unha semana despois do reinicio das clases.

Tamén quixera convidalos,  a que nestes días de encerro, consulten este blog de cando en vez,  por se houbesen novas. As tecnoloxías, nestes momentos, son un gran aliado para estar en contacto permanente. En relación a esto, rogaríalles que se saben dalgunha familia que non ten conexión a Internet, o Ministerio de Educación, empeza dende mañán cunha programamacion especial de clases na tele. Como sempre, as persoas con menos recursos, son as máis vulnerables e o aillamento ó que nos somete esta pandemia non é alleo a esta situación

E xa para rematar, e como persoa responsable do Departamento de Orientación do Instituto, quero facilitarvos os correos electrónicos dos dous profesores de apoio de Pedagoxía Terapéutica e o meu. Non dubidedes en poñervos en contacto con calquera de nós. Estamos á vosa disposición para calquera cousa na que poidamos axudarvos. Estamos na casa, pero en coordinación entre nós como departamento, e tamén co resto do equipo docente, mediante medios telemáticos. 

  • Pilar Morandeira Roel (profesora de Pedagoxía Terapéutica ):pilarmorandeira@edu.xunta.es
  • David Dieguez Souto (profesor de Pedagoxía Terapéutica ): david.dieguez@edu.xunta.es
  • Lourdes Otero Rodríguez ( Orientadora ): otero@edu.xunta.es

CLASES NA TELEVISIÓN


Se non estás a facer o teletraballo que che indican os profes porque  non tes conexión á Internet ou a rede vai lenta, #NonTeQuedesQuieto, sen facer nada. Segue o televexo para estar ó día coas materias:


  • O Ministerio de Educación ten programación de luns a venres, con clases para que non te quedes atrás e teñas as mesmas oportunidades que os que están conectados cos profes.
  • A TVGA tamén emitirá de luns a venres entre as 11:00 e as 13:00 horas diferentes contidos  relacionados con Xeoloxía, Bioloxía, Xeografía e Historia...


O horario en Clan TV e na 2 de TVE  é este: 



Para estas emisións diarias, tiveron en conta as recomendacióms dos equipos técnicos que forman parte das editoriais da maioría dos libros que tedes na casa. Así que pon as pilas para non estar a medio gas, cando haxa que volver ó Instituto...

Páxina web do Ministerio, con máis información :

http://www.educacionyfp.gob.es/prensa/actualidad/2020/03/20200321-mefprtve.html

lunes, 16 de marzo de 2020

QUEDARSE NA CASA PARA AFRONTAR O CORONAVIRUS

******Ultima actualización 22/3/2020

ALGÚNS CONSELLOS ÚTILES



- Facerlles entender a situación:
  • Explicarlles o que pasa dicíndolles a verdade no nivel de profundidade que poden comprender pola súa idade, sen alarmismos
  • Para mitigar a ansiedade, hai que evitar  estar todo o día falando sobre o asunto e sobre todo non dar credibilidade ás noticias que non sexan de procedencia oficial.

- Convencelos de que se teñen que quedar na casa:
  • Nestes días foron masivas as mensaxes que se transmitiron, tanto nos medios oficiais como en redes sociais sobre o movemento #YoMeQuedoEnCasa
  • Que sexan conscientes da súa corresponsabilidade e reforzala coa idea de que é unha simple batalla que gañaremos entre todos.
  • Deben de comprender que se trata dun sacrificio que terá unha recompensa da que todos nos alegraremos posto que está contribuíndo ó benestar de tod@s.
  • Participar cada día no aplauso compartido ós sanitarios para que se sintan que forman parte de algo colectivo e transcendente. A iniciativa popular arco iris que xorde baixo o hastag #desdemiventana para facer máis levadeira a cuarentena, estase a levar a cabo noutros países e tamén chegou ao noso. A idea é que os máis pequenos e non tan pequenos realicen un arco da vella como lema de TODO IRÁ BEN e colocalo nas fiestras.

- Manterse ocupados na casa:
  • Manter o horario habitual e os períodos de dormir e vixilia ó máis parecido posible ós habituais.
  • Programar actividades variadas e cambiantes para non se saturar con ningunha, sobre todo evitar a sobreexposición ás pantallas ( a sabendas de que axuda a matar o tempo nestes días ). Aplicar o sentido común: non debemos de esquecer que precisan de estar en contacto cos seus amigos e amigas e o único canal é a través da tecnoloxía. 
  • Facer actividades físicas compartidas en familia, como bailar seguindo coreografías ou táboas de exercicios. A nosa xefa de departamento de Educación Física recoméndanos que quedarse na casa non quere dicir non moverse.
  • Actividades culturais:
  • Fomentar a creatividade e aproveitar para facer actividades artísticas e inventar obxectos, xogos e actividades.
  • Realizar actividades de relaxación e meditación. É un bo momento para inicialos nestas prácticas diarias que teñen tantos beneficios. Existen moitos videos de meditación guiada en Internet.
  • Lecturas de interese, sós ou en compañía. 
    • Existen varias contas de Instagram de clubs de lectura. Unha delas é el clubdelecturaconbrillibrilli . O seu lema é " leer es de guapas". Cada dúas semanas propoñen un libro novo para comentar. Trátase dun club virtual de animación á lectura.
    • Libros gratuitos. 
      • Hai posibilidade de acceder ó fondo de libros ebooks das bibliotecas españolas. 
      • Algúns autores, como o debuxante de comics El Torres ou os autores de El Bosque subiron todos os seus libros/comics gratis para poder disfrutalos.
- Non perder o fío dos estudos:
  • Procurar manter no día a día o repaso das tarefas escolares. A este respecto, xa se facilitaron explicacións na páxina web do Instituto " pautas para o teletraballo escolar " e no apartado de calendario de exames e tarefas tamén hai indicacións de cada materia.
  • Fomentar a responsabilidade do estudante coa entrega en tempo e forma das tarefas que o seu profesorado considere.
Ligazóns recomendadas: 

lunes, 2 de marzo de 2020

ACHÉGASE O 8 DE MARZO: DÍA INTERNACIONAL DAS MULLERES

Son varias as propostas, que se veñen recollendo nesta bitácora, dende fai varios cursos. É labor dos centros educativos, conmemorar esta data para visibilizar as inxustizas que padecen as mulleres e que aínda a día de hoxe, seguen sendo unha lacra na nosa sociedade. 

Como exemplo de actividades a traballar co alumnado para promover a construción de sociedades máis xustas, éstas son algunhas:
  • Actividade 1: Liña do tempo coas principais conquistas e feitos do movemento feminista e das mulleres
  • Actividade 2: Análise da publicidade sexista, convidando ó alumnado a facer o traballo de críticos.
  • Actividade 3: As nosas referentes, valorando as mulleres da nosa contorna que nos aportan valores engadidos no día a día.
  • Actividade 4: Cartografía do machismo identificando os lugares, símbolos, tipos de machismo.
Estas e outras actividades, son as que podedes atopar, máis desenvolvidas nos materiais que se mostran máis abaixo.

Nestas ligazóns tamén se pode consultar, o traballo de anos anteriores:

  1. https://orientateenperillo.blogspot.com/2018/03/loitando-por-romper-ese-teito-de.html?spref=tw
  2. https://orientateenperillo.blogspot.com/2018/01/as-mulleres-cientificas-sabias-que-o-11.html?spref=tw
  3. https://orientateenperillo.blogspot.com/2018/05/quero-ser-cientitica-as-profesions-nas.html?spref=tw